donderdag 4 november 2010

Werkhouding in Londen's creatieve sector

Werken in Londen is heel anders dan in Nederland en dan met name door de werkhouding van mensen.
Opmerkelijke verschillen zijn te vinden in de communicatie en werktijden.
In deze blog zal ik beide onderwerpen apart verwoorden beginnend bij communicatie...


Communicatie op de Engelse werkvloer

De communicatie op de Engelse werkvloer is erg slecht vergeleken met Nederland. In Nederland is het ook niet altijd geweldig maar mensen houden zich grotendeels wel aan de afspraken. Wat ik hier in Londen erg heb gemerkt bij de productiemaatschappijen is dat ze erg slecht communiceren.
Ik kan veel voorbeelden opnoemen maar ik wil mij nu alleen even focussen op mijn huidige stage.
Mijn stagebegeleider Oliver zegt b.v. altijd dat hij mij terug belt maar doet dit overigens nooit dus bel ik hem altijd maar weer.
Afgelopen maandag zei hij dat ik deze week kon beginnen en dat hij mij later die middag terug zou bellen. Uiteraard deed hij dit niet. (waarom zou hij? hij heeft alle andere 15 keren ook nooit teruggebeld als hij zei dat hij dat zou doen)
En als hij afspraken met mij maakt dan schrijft hij ze ook nooit op dus hij maakt de afspraken maar doet geen moeite om zich eraan te houden.
Maar goed, de dag erna belde ik weer en toen nam hij op en hing hij de telefoon direct weer op.
Woensdag belde ik hem maar liefst 5 keer maar nam hij geen van de keren zijn telefoon op. Vandaag heb ik hem een e-mail gestuurd, een sms en heb ik hem 2 x geprobeerd te bellen maar geen gehoor, hij had de hele dag zijn telefoon uitstaan.
Mijn buurman probeerde hem ook te bellen voor een project maar hij kon hem ook maar niet bereiken de rest van de week.
Ik kan niks meer doen, alleen wachten tot mijn stage kan beginnen.
Slechte communicatie was ook sterk bij Lutimedia aanwezig, hier lieten ze mij dingen doen zonder uit te leggen waarvoor het was, waarom het was, voor wanneer ze het nodig hadden etc...etc...
Ze vertellen iets maar je moet een half uur lang door blijven vragen voordat je alle relevante informatie hebt. Ook wist Luti niet meer dat ik zou komen stage lopen en heeft hij nooit gereageerd op mijn vele vele e-mails die ik hem heb gestuurd tijdens mijn stage met informatie wat ik had gedaan op het kantoor en de reden waarom ik niet langer kon blijven. Zelfs geen 'dank je wel voor je aanwezigheid', niks...
En alle andere productiebedrijven die ik heb gecontact reageerde nooit op e-mails.
De communicatie is hier gewoon erg slecht! Ik zie hier dingen fout gaan die in Nederland niet zo snel fout gaan. In Nederland kan ik er eigenlijk wel vanuit gaan dat bedrijven mij altijd terugbellen, en zo niet, dan is er meestal wel een goeie reden.
Zelfs mijn huisgenoot heeft momenteel problemen met een Agency die haar maar niet terugmailt om een contract die zij nodig heeft om haar film te distribueren.
Heel erg vervelend!

Ik geef de communicatie in Londen een dikke onvoldoende.
Als ik het een cijfer moest geven hoogstens een 4.



Britse werktijden
Over de Britse werktijden ben ik een stuk positiever.
Ze houden in Londen rekening met het feit dat Central Londen duur is om in te wonen en daarom geven zij werknemers 's ochtends meer tijd om naar het werk te komen.
Werktijden beginnen daarom ook vaak rond een uur of 10:00 am.
In plaats van de 9:00 uur die in Nederland gebruikelijk is.
Het is wel zo dat je dan ook een uurtje langer doorwerkt maar dat is goed te doen omdat je de ochtend rustiger en met meer energie begint.
Alhoewel ze in de UK helemaal niet van eindtijden houden, "overwerken" kennen ze bijna niet omdat je in principe pas stopt met werken als je werk af is. Dat betekend dat je soms tot erg laat op het kantoor bent.
Maar aan de andere kant ben je 'vrij' als je even geen werk hebt!
In Nederland heb je een contract met een bepaald aantal uren dat je moet werken.
Ook al heb je niks te doen of is het werk even rustig... toch moet je op het kantoor aanwezig zijn!
In Engeland zijn ze daar wat makkelijker in. Zodra je niks te doen hebt zeggen ze dat je vrij bent om te gaan en staan waar je wilt.
"You're free to go home if you want! I haven't got anything else for you today".
Heel fijn om te horen!
Soms moest ik doorwerken tot 20:00 of 22:00 uur en ander keren mocht ik om 16:00 uur 's middags al naar huis of hoefde ik niet op het werk te verschijnen omdat ze niks voor me hadden.
Dat is heel gebruikelijk hier in Londen. Je zit dan niet je tijd te verdoen achter een pc te wachten wanneer het 18:00 uur is. Nee, in zo'n situatie word je aangemoedigd om naar huis te gaan zodat je aan je eigen dingen kunt werken.
Heel fijn!
Het maakt het werk daarom wat minder routinematig omdat iedere dag ander is.
Een nadeel is wel dat het moeilijk is om dingen in je privé tijd in te plannen.
Iets ver vooruit plannen is dan vrijwel onmogelijk tenzij je ver van tevoren vrij vraagt.

Ik ben wat positiever over de werktijden maar uiteraard is dit ook niet vlekkeloos dus geef ik het een 7.

Conclusie: Laat mij maar lekker eigen baas zijn. Bij mijn eigen bedrijf maak ik ook altijd overuren maar dat is geen probleem aangezien ik op vrij onconventionele tijden werk (ik werk standaard de volledige zondag van 's ochtends tot 's avonds omdat ik dan toch niets beters te doen heb) en altijd de tijd neem om even lekker te eten of iets anders te doen. Ook verlies ik geen reistijd door naar een kantoor te gaan en als ik ziek ben kan ik nog in mijn bed achter de laptop blijven werken.
En het belangrijkste is dat ik altijd mijn afspraken na kom en altijd alles goed communiceer naar mijn klanten toe. Ik ben daarom niet of een stuk minder afhankelijk van anderen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten